Co rzuca się w oczy, to duże rozdrobnienie rynku. Według różnych szacunków, w Polsce działa od 700 do 1000 wytwórni makaronu, przy czym aż 44 proc. rynku sprzedaży opanowało czterech największych producentów. Rocznie w Polsce produkuje się ok. 160 tys. ton makaronu.
Nitki, świderki...
Polakom daleko jeszcze do największych smakoszy makaronu Włochów, którzy zjadają go ponad 28 kg rocznie w przeliczeniu na osobę. Statystyczny Polak zjada go zaledwie 5 kg, podobnie jak Belg czy Niemiec. Ta różnica wynika z faktu, że w naszym kraju przyjęło się używać makaronu jako dodatku, przede wszystkim do zup, a nie samodzielnego dania. Chociaż te nawyki się zmieniają i tak jak rośnie spożycie, tak również zmienia się asortyment dostępnego produktu. Coraz więcej kupujemy makaronu na spaghettu, lasagne itp.
Spożywanie makaronu deklaruje 90 proc. konsumentów. Oprócz dodatku do zup, makaron używany jest również do dań mięsnych, z sosami, w formie łazanek, jako dodatek do zapiekanek, sałatek i deserów (np. z makiem, z twarogiem). Najpopularniejsze formy makaronu: nitki, świderki, spaghetti, krajankę, muszelki.
Największym światowym producentem makaronu są oczywiście Włochy z wynikiem 3 mln ton rocznie. W Polsce wytwarza się zaledwie ok. 160 tys. ton.
Rządzą Lubella i Danuta
Na polskim rynku liczą się tylko dwie firmy:Lubella należąca do Grupy Maspex z marką Makaron Lubelski i Danuta SA z produktami marki Malma. Marki te zna i kupuje odpowiednio 35,6 i 29 proc. konsumentów. Makarony Goliard zna już tylko 8,9 proc. klientów.
Palma pierszeństwa należy więc do wielkich firm, które wykorzystały rozdrobnienie na rynku i potrafiły dotrzeć do odbiorcy w całym kraju dzięki silnemu wsparciu promocyjnemu. W Polsce działa ok. 1000 firm produkujących różne odmiany makaronu. Ogromna większość z nich to firmy małe, działające tylko na lokalnym rynku. Choć nie mają szans w starciu z gigantami, ich oferta może być całkiem udanym uzupełnieniem oferty Lubelli i Danuty. Stosują szęsto tradycyjne receptury (makarony jajeczne), a niewielka produkcja pozwala na zachowanie wysokiej jakości dzięki krótszym terminom przydatności do spożycia. Do takich firm należą np. Czanieckie Makarony czy Goliard.
Od kilku lat można zaobserwować wzrost spożycia makaronów. Makaron jest łatwy i szybki w przyrządzaniu, w związku z tym znajduje zwolenników wśród tych, którzy nie mają czasu na długie godziny w kuchni. Coraz częściej jest też uzupełnieniem dań do szybkiego przygotowania, np. mrożonek czy potraw w słoikach.
- Najpopularniejszą formą makaronu kupowaną przez Polaków są od lat nitki, stosowane jako dodatek do zup, przede wszystkim rosołów, a także doskonałe do sosów kolanka czy świderki. Zauważamy jednak rosnące zainteresowanie klientów makaronów używanych w kuchni włoskiej, np. do spaghetti czy lasagne, dodatkowo coraz więcej z nich zdaje sobie sprawę z roli mąki, z jakiej zrobiono makaron.
Firma Goliard przymierza się dopiero do zaistnienia na rynkach Unii Europejskiej. Wejście na tak silne rynki z własną marką jest jednak bardzo kosztowne. Uczestniczymy w imprezach targowych, rozmawiamy też z jedną z sieci handlowych w Niemczech. Nasze produkty docierają na razie głównie do srodowisk polonijnych w Niemczech i Ameryce Północnej.
Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Maspex Wadowice:
- Będziemy się starać poprzez mocne wsparcie marketingowe tego segmentu budować całą kategorię. Zależy nam na tym, aby ukierunkować konsumentów i skłonić ich do korzystania z bogatego asortymentu makaronów. Chcemy pokazać, jakie zalety i wspaniałe właściwości ma makaron. Naszym zdaniem rynek makaronów to bardzo przyszłościowy segment. Jest to nie tylko szybka w przygotowaniu, ale bardzo zdrowa żywność.
Najpopularniejsze marki makaronów (w proc.)
- Lubelski - 36,6
- Malma - 29
- Goliard - 8,9
- Kluseczki Domowe - 7,3
- Makaron Polski - SAS - 3,9
- Rapido - 3,6
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz