Rozmowa z Ryszardem Grobelnym, prezydentem Poznania.
- Wielkopolska wraz z Poznaniem uchodzi za najbogatszy region Polski (nie licząc Warszawy). Z czego to wynika: z zaradności Wielkopolan i poznaniaków, czy raczej z położenia geograficznego w pobliżu Niemiec?
- Sądzę, że wynika to raczej z tradycji kulturowych, które sięgają czasów odległych (XVI w. był np. „złotym okresem” Poznania), jak i nieco bliższych, np. przełomu XIX i XX w., okresu pozytywizmu poznańskiego, pracy organicznej jako formy oporu wobec zaborcy. Tradycje te dotrwały do dzisiaj mimo znaczących zmian migracyjnych w XX w., jakie objęły szczególnie Poznań, mniej region Wielkopolski. Mają one związek z sąsiedztwem niemieckim wielu pokoleń Wielkopolan. Tereny tzw. ziem odzyskanych np. lubuskie, mimo bliskości Berlina, nie reprezentują poziomu rozwoju społeczno-ekonomicznego Wielkopolski. Inna historia, tradycja tych ziem ma zapewne wpływ na sytuację dzisiejszą.
- W Poznaniu działa wiele firm z kapitałem zagranicznym, np. Volkswagen, Wrigley Poland, GlaxoSmithKline i inne. Wskazuje to na przychylny klimat dla inwestorów. Czy Poznań nadal jest atrakcyjny dla inwestorów i jak stara się tę atrakcyjność podnosić?
- Wysoką atrakcyjność Poznania dla inwestorów zagranicznych potwierdzają - oprócz faktu lokowania tu przedsięwzięć przez kapitał zagraniczny - wyniki niezależnych rankingów i badań prowadzonych przez różne instytucje krajowe i zagraniczne. Wyniki tych badań sytuują Poznań na czołowych miejscach w kraju. Oczywiste jest jednak, że cały czas podejmujemy starania o podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej. Biuro Promocji Inwestycji prowadzi wielokierunkowe działania dla pozyskania krajowych i zagranicznych inwestorów oraz kształtowania sprzyjających warunków dla rozwoju przedsiębiorczości. Pracownicy Biura Promocji „pilotują” np. sprawy inwestora poprzez poszczególne etapy postępowania administracyjnego oraz organizują kontakty z samorządem gospodarczym Poznania, bankami, giełdami, stowarzyszeniami itp. W 2003 r. odbyło się około 300 spotkań z firmami developerskimi, inwestorami, instytucjami finansowymi oraz z firmami trudniącymi się obrotem nieruchomościami z 22 krajów (głównie z Niemiec, Polski, Francji oraz z Holandii i Anglii). Promujemy się na międzynarodowych i krajowych targach inwestycyjnych i w specjalistycznych wydawnictwach, organizujemy spotkania, jak np. forum inwestycyjno-biznesowe w 2003 r., wspólnie z Polsko-Francusko Izbą Handlowo-Przemysłową w Paryżu
Poznań jest atrakcyjnym miejscem dla wielu inwestycji zagranicznych nie tylko ze względu na swoje centralne położenie na trasie Berlin–Warszawa. Walorem Poznania jest przede wszystkim profesjonalna i wykwalifikowana kadra. Na poznańskich wyższych uczelniach studiuje około 120 tys. studentów, którzy są nową siłę rozwojową miasta. Aby ich zatrzymać, Poznań promuje nowe inwestycje w budownictwie mieszkaniowym (preferencyjne kredyty hipoteczne), rozrywce i kulturze oraz zabiega o tworzenie nowych atrakcyjnych miejsc pracy.
Chcemy także, by Poznań był dla inwestorów atrakcyjny komunikacyjnie. Mamy już nowoczesny terminal międzynarodowy – Ławicę. Zabiegamy wciąż o nowe, atrakcyjne połączenia lotnicze.
Mimo trudności w inwestowaniu, które pojawiły się w wyniku nowej ustawy o zagospodarowaniu i planowaniu przestrzennym, staramy się ułatwić inwestorom wejście na rynek lokalny. Dlatego też dla potrzeb potencjalnych inwestorów stworzyliśmy katalog działek tzw. „dobrego sąsiedztwa”, na których nie będzie problemów z uzyskaniem pozwolenia na budowę.
Dla inwestorów, których oferty i propozycje są zbieżne z polityką miasta, planujemy ponadto sporządzać punktowe miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na tzw. przyspieszonej ścieżce legislacyjnej. To jedyne i najlepsze, naszym zdaniem, rozwiązanie tego problemu w obecnej sytuacji prawnej.
- Z racji obecności międzynarodowych targów Poznań odwiedza wielu gości z zagranicy. Czy w związku z tym miasto stawia na turystykę i usługi związane z obsługą turystów/biznesmenów? Jakie działania są podejmowane, by uczynić miasto w pełnym znaczeniu europejską metropolią?
- Poznań, ze względu na swoje położenie geograficzne, kilkusetletnią historię, ale także infrastrukturę, może być ośrodkiem turystyki tzw. miejskiej, kulturowej i turystyki biznesowej. Dlatego w „Programie strategicznego rozwoju Poznania” za jeden z priorytetowych celów postawiliśmy sobie stworzenie „miasta otwartego na inwestorów, partnerów gospodarczych i turystów”. Sformułowane cele potwierdziła również, opracowana w 1999 roku przez prof. Bosiackiego, „Strategia rozwoju ruchu turystycznego w Poznaniu”. Kładzie ona nacisk na rozwój turystyki miejskiej i kulturowej oraz biznesowej i konferencyjnej w regionie.
W Poznaniu i Wielkopolsce rozwój turystyki miejskiej, czy też krajoznawczej oparty jest na dużej atrakcyjności turystycznej i rekreacyjnej regionu. Zarówno ślady początków państwa polskiego, chrześcijaństwa na ziemiach polskich oraz liczne rozległe pojezierza są silnym magnesem przyciągającym turystów do Poznania i regionu.
W 2003 roku powołana została Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna. Jej członkami są podpoznańskie gminy, miasto Poznań, instytucje kulturalne oraz dostawcy usług turystycznych, np. hotele, zrzeszenia biur podróży. Główny cel powstałego stowarzyszenia to ujednolicenie i zintensyfikowanie działań promocyjnych aglomeracji poznańskiej oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy miastem i branżą turystyczną.
Ze względu na swoje położenie geograficzne, Poznań jest miastem często odwiedzanym przez sąsiadów zza Odry. Dlatego podejmujemy na rynku niemieckim szereg działań promocyjnych, adresowanych zwłaszcza do mieszkańców Berlina, z którym Poznań ma bardzo dobre połączenia kolejowe, a niebawem - w 2007 roku - będzie miał również połączenie autostradowe.
Działania miasta mają także na celu podnoszenie jakości pobytu turystów w stolicy Wielkopolski. Poznań dąży do wprowadzania szeregu udogodnień dla przyjezdnych. Jednym z nich jest tzw. karta miejska – będąca równocześnie biletem komunikacji miejskiej, biletem wstępu do muzeów w Poznaniu i kartą rabatową. Turyści otrzymują również od nas bezpłatnie materiały pomocne w poznawaniu miasta - plany, foldery o atrakcjach turystycznych, proponowanych trasach zwiedzania, itd.
Miasto Poznań jest miastem rozwijającym się w sferze turystyki biznesowej i kongresowej.
Służy temu zarówno, podnoszący się stale, standard infrastruktury targowej i konferencyjnej - budowa nowych obiektów i remonty starych, jak i rosnąca wśród państw Unii Europejskiej potrzeba organizowania spotkań i konferencji. Szansą dla rozwoju Polski, w tym także Poznania, jest moment przystąpienia do Unii Europejskiej. Kraje Unii bowiem coraz częściej dostrzegają fakt, iż poziom usług świadczonych w sferze turystyki biznesowej w naszym mieście nie odbiega od standardów europejskich, a ceny usług są kilkukrotnie niższe.
W 2003 roku Poznań nie po raz pierwszy udowodnił, iż jest miastem przygotowanym do organizacji dużych zjazdów i konferencji. Miasto było współorganizatorem XXII Zgromadzenia Ogólnego Rady Gmin i Regionów Europy, który zgromadził około 900 działaczy samorządowych z całego kontynentu. Poziom usług został przez nich oceniony jako bardzo wysoki.
Corocznie w Poznaniu odbywają się zjazdy i kongresy naukowe, skupiające od kilkudziesięciu do kilku tysięcy delegatów. Organizowaniem spotkań w naszym mieście zainteresowane są szczególnie środowiska medyczne.
- Jakie duże inwestycje przeprowadzi miasto w najbliższych latach z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej?
- W 2002 roku Poznań uzyskał grant z funduszu przedakcesyjnego ISPA w kwocie 59,5 mln euro na oczyszczanie ścieków i dostawę wody. W 2003 r. trwały prace związane z przygotowaniem do realizacji zadań inwestycyjnych związanych z rozbudową sieci kanalizacyjnej. Zakończono opracowywanie dokumentacji przetargowych oraz rozstrzygnięto przetarg na nadzór nad projektem.
Od 2002 r. trwają prace przygotowawcze do realizacji projektu renowacji kamienic komunalnych. Projekt ten zostanie częściowo sfinansowany z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (w kwocie 15 mln euro).
Miasto stara się także o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycji transportowych
- Poznań to miasto sukcesu, ale na pewno nie wolne od problemów...
- Większość problemów związanych z rozwojem miasta jest wspólna dla wszystkich dużych polskich miast, a niektóre – jak problem starzenia się społeczeństwa – także dla dużych miast europejskich. Powoduje to niekorzystna sytuacja demograficzna, tj. zmniejszanie się liczby ludności, proces starzenia się społeczeństwa. Skutkuje to m.in. zmniejszaniem się bazy podatkowej, ponieważ część dochodów budżetu miasta pochodzi z udziałów w podatkach PIT i CIT.
Nadal nie rozwiązany jest problem zasobów mieszkaniowych, zwłaszcza mieszkań dla osób mniej zamożnych i młodych. Musimy też pilnie remontować i modernizować obecny zasób, czemu ma służyć wspomniany program rewitalizacji kamienic. Bezsprzecznie potrzebna jest nowa polityka mieszkaniowa. Jej poprawiony projekt jest właśnie przedmiotem dyskusji z poznańskimi radnymi.
Jak wszystkie duże miasta Poznań ma rzecz jasna problemy komunikacyjne: nadmierne zatłoczenie ulic, nieefektywny układ komunikacyjny w centrum, brak wygodnego połączenia z siecią autostrad europejskich, konieczność zwiększenia zasięgu międzynarodowych połączeń lotniczych z Poznania, itd. Staramy się je – w miarę posiadanych środków – stopniowo rozwiązywać.
Podobnie jak inne miasta, borykamy się także z realizacją zadań zleconych nam przez rząd, który nie tylko nie zabezpiecza niezbędnych środków, ale i nie uwzględnia ogromnych problemów organizacyjnych, jakie nastręcza realizacja tych zadań. Tak było z obowiązkową wymianą dowodów osobistych, tak jest z wypłatą świadczeń rodzinnych, którą zlecono samorządom. Staramy się jednak oczywiście, by skutki nieprzemyślanych decyzji centralnych, mieszkańcy Poznania odczuli w jak najmniejszym stopniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz