piątek, 18 czerwca 2010

Rynek napojów: Dla ochłody i zdrowia

Polacy piją coraz więcej... nie alkoholu, a napojów bezalkoholowych, przede wszystkim wód mineralnych i soków. Moda na szczupłą sylwetke i aktywność idealnie współgra ze strategią producentów, którzy lubią podkreślać, że ich produkty służą zdrowiu.

Najpopularniejszymi napojami bezalkoholowymi wg Polaków są niegazowane napoje/soki owocowe i warzywne, które spożywa 67,1 proc. ankietowanych przez firmę badawczą SMG/KRC konsumentów. 59,4 proc. pije wody mineralne gazowane, nieco mniej (45,8 proc.) wody mineralne niegazowane.

Jak podaje branżowy "Poradnik Handlowca", wielkość sprzedaży soków, napojów oraz wód mineralnych w placówkach handlowych według danych AC Nielsen za okres luty 2003 - styczeń 2004 wyniosła 3 273 170,8 tys. litrów i w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim wzrosła o 18,5 proc. Pod względem wielkości sprzedaży wśród wszystkich kategorii najwięcej sprzedaje się napojów gazowanych (37,3 proc.) i wód mineralnych (33,5 proc.). W porównaniu z okresem porównywanym rok wcześniej wyraźnie wzrosła wielkość sprzedaży wód mineralnych (z 30,6 do 33,5 proc.). Pozostałe kategorie zmniejszyły swoje udziały procentowe w ogólnej sprzedaży całego rynku napojów bezalkoholowych (nektary o 0,1 proc., soki o 0,8 proc., a napoje gazowane i niegazowane o 1,0 proc.).

Wzrost wielkości sprzedaży spowodował także zwiększenie wartości sprzedaży - o 12,7 proc. Wartość całego rynku w okresie od lutego 2003 do stycznia 2004 roku wyniosła ok. 5,6 mld zł. Wzrosła sprzedaż, jednak zmalała dynamika wzrostu wartości sprzedaży, głównie ze względu na wprowadzanie tenich marek własnych przez duże sieci sprzedaży detalicznej. Ponad połowę obrotów generują napoje gazowane (36,6 proc.) oraz wody mineralne (20,4 proc.). W dalszej kolejności pod względem obrotów znajdują się: soki (14,1 proc.), napoje niegazowane (13,7 proc.), nektary (12,4 proc.) oraz napoje energetyczne i izotoniczne (2,8 proc.).

Liczą się bąbelki

Wody mineralne najczęściej dzielone są na gazowane i niegazowane. Te pierwsze cieszą się większą popularnością konsumentów. Inny podział, nie zawsze jasny dla odbiorcy, to podział na wody mineralne, źródlane i stołowe, różniące się składem i zawartością minerałów. Wody mineralne dzielimy też ze względu na stężenie minerałów na wysoko-, średnio- i niskozmineralizowane.

Polacy najchętniej kupują wody mineralne w butelkach typu PET (aż 98 proc. pytanych przez Pentor) o pojemności 1,5 l (stanowią ponad 3/4 całego rynku). Na drugim miejscu są duże opakowania 5-litrowe, dalej pojemność 1,25 l i 0,5 l. Butelki szklane stanowią margines sprzedaży i tu najczęściej spotykaną pojemnością jest 0,33 l.

Według SMG/KRC spożywanie wody mineralnej gazowanej deklaruje 59,4 proc. Polaków. Ponad jedna czwarta pije ją codziennie (26,4 proc.), 5-6 razy w tygodniu 9,2 proc., 3-4 razy w tygodniu 18,1 proc., a 1 lub 2 razy w tygodniu 26,3 proc. Statystycznie wypijamy nieco ponad 40 l wody mineralnej rocznie, a za kilka lat powinniśmy zbliżyć się do 50 l.

Spośród najczęściej wymienianych powodów sięgania po wodę mineralną konsumenci przepytani przez IPSOS odpowiadali, że: najlepiej gasi pragnienie (38 proc.), lubią smak wody mineralnej (27 proc.), wiedzą, że drowo jest pić wodę mineralną (20 proc.).

Jak wynika z cytowanych powyżej badań, a także doświadczeń Krajowej Izby Gospodarczej "Przemysł Rozlewniczy", Polacy nie bardzo wiedzą, co piją i niespecjalnie interesują się składem wody. Nie rozróżniają rodzajów wód (np. czy są to wody stołowe do częstego picia, czy lecznicze, które należy stosować z umiarem i po konsultacji z lekarzem), a podstawowym kryterium jest zawartość dwutlenku węgla lub jego brak (gazowana lub niegazowana) oraz cena czy wygląd butelki.

Najczęściej spożywanymi wodami mineralnymi według deklaracji konsumentów (badanie SMG/KRC za rok 2003) są zdecydowanie trzy marki: Nałęczowianka, Żywiec Zdrój oraz Muszynianka. W dalszej kolejności wymieniano takie marki jak: Mazowszanka, Bonaqa, Arctic, Ustronianka, Staropolanka.

Choć woda niegazowana cieszy się mniejszą popularnością, to widać wyraźną tendencję wzrostową spożycia. Wiąże się to z popularną szczególnie w dużych miastach tendencją do zastępowania wodą butelkowaną wody kranowej do przyrządzania herbaty czy kawy.

Rynek producentów wody mineralnej nadal jest w Polsce bardzo rozdrobniony. Szacuje się, ze działa na nim ok. 200 podmiotów, w większości o zasięgu lokalnym lub regionalnym. Największe marki posiadają grupy, które kilka lat temu dokonały konsolidacji. Głównymi graczami na naszym rynku są firmy związane z Danone Group (firma Żywiec Zdrój SA posiadająca w dystrybucji marki Żywiec Zdrój i Vitalinea oraz firma Polska Woda Sp. z o.o. posiadająca w dystrybucji markę Primavera) oraz przedsiębiorstwa należące do koncernu Nestlé (firma ESI Polska Sp. z o.o. posiada w dystrybucji m.in. Nałęczowiankę i Mazowszankę). Oprócz tego na rynku liczą się takie firmy jak: Coca-Cola Beverages (Bonaqa, Multivita i Vita), Hoop (Arctic i Grodziska), PepsiCo (Aqua Minerale), Spółdzielnia Pracy Przemysłu Spożywczego Postęp (Muszynianka) oraz Zespół Uzdrowisk Kłodzkich SA (Staropolanka, Wielka Pieniawa).

Pomarańcza - owoc narodowy

Jeśli chodzi o picie soków, Polacy są tradycjonalistami. A to znaczy, że największą popularnością cieszy się sok pomarańczowy, który stanowi 1/3 wszystkich kupowanych soków. Za nim plasują się następujace smaki: jabłkowy (wybiera go 23,4 proc. konsumentów), grejpfrutowy (13,1 proc.), wieloowocowy (7,6 proc.), z czarnej porzeczki (6,1 proc., dane za: AC Nielsen, 2002). Aby przegonić konkurencję, producenci proponują coraz bardziej wyrafinowane smaki i mieszanki owoców egzotycznych, a także soki wzbogacane witaminami, z dodatkiem wapnia itp. Wśród soków warzywnych króluje pomidorowy i marchwiowy. Rocznie wypijamy ok. 22 l soków, co stanowi zaledwie połowę tego, ile spożywają Niemcy.

Polacy kupują soki przede wszystkim w opakowaniach kartonowych (90 proc. wg Pentora) o pojemności 1 l, choć coraz większe znaczenie mają większe 1,5- i 2-litrowe, tzw. opakowania ekonomiczne (w przeliczeniu na litr sok jest tańszy). Znacznie mniej klientów sięga po opakowania szklane i plastikowe.

Z przeprowadzonego przez Pentor sondażu wynika, że najpopularniejsze polskie marki soków to Hortex, Tymbark, Garden, Fortuna, Caprio, Kubuś i Tarczyn. Pod względem wartościowym kolejność jest już inna - na rynku dominują dwaj silni gracze: Maspex i Agros Nova.

Maspex oferuje marki Kubuś (najpopularniejszy sok przecierowy), Tymbark, Caprio i kilka innych, mniej popularnych. Grupa ta ostatnio przeprowadza duże inwestycje, m.in. promuje swoje soki marchwiowe Kubuś na rynku niemieckim (pod nazwą Kubus), gdzie tego typu soki są praktycznie nieznane.

Agros Nova to z kolei grupa powstała z połaczenia firm Agros Fortuna i Sonda. Najbardziej znane marki tego producenta to Karotka, Fortuna, Tarczyn, Garden.

Trzecim graczem na rynku jest firma z największymi tradycjami - Hortex. Po latach zapaści, firma wreszcie wypracowała zysk w roku finansowym 2002/3. Głęboka restrukturyzacja, ograniczenie zatrudnienia i zmniejszenie liczby zakładów z 8 do 3 spowodowało, że Hortex zaczyna walczyć o dominację na rynku z liderami.

Znacznie mniejsze znaczenie na rynku mają producenci: Sokpol, Aronia, Dr Witt, Hellena, Hoop. Podobnie jak w przypadku rynku wód mineralnych, coraz silniejszą pozycję mają marki własne sieci handlowych, które konkurują przede wszystkim ceną.

Najlepiej sprzedające się marki soków owocowych (w proc., sklepy pow. 400 m kw.)
  • Hortex - 54
  • Tymbark - 36
  • Garden - 23
  • Fortuna -18
  • Caprio - 14
  • Kubuś - 12
  • Tarczyn - 6
(IBOiR Pentor, marzec 2004)

Wartościowy udział w rynku producentów soków i napojów (w proc.)
  • Maspex - 42,1
  • Agros Nova - 15,9
  • Hortex - 11,8
  • Marki prywatne sieci handlowych - 6,4
  • Alima Gerber - 3,8
  • Sokpol - 3,3
  • Aronia - 2,8
  • Dr Witt - 1,9
  • Coca-Cola (Cappy) - 1,6
  • Pozostali - 10,4
(AC Nielsen, 10-11.2004)

Najlepiej sprzedające się marki wód mineralnych gazowanych i niegazowanych (w proc., sklepy pow. 400 m kw.)
  • Żywiec - gaz.: 61, niegaz.: 64
  • Nałęczowianka - gaz.: 40, niegaz.: 29
  • Muszynianka - gaz.: 20, niegaz.: 24
  • Staropolanka - gaz.: 9, niegaz.: 5
  • MultiVita - gaz.: 8, niegaz.: 6
  • Muszyna - gaz.: 6, niegaz.: 6
  • Arctic - gaz.: 6, niegaz.: 10
  • Vita - gaz.: 4, niegaz.: 6
  • Aqua Minerale - gaz.: 4, niegaz.: 5
  • Piwniczanka - gaz.: 4, niegaz.: 4
  • Bonaqua - niegaz: 4
(IBOiR Pentor, marzec 2004)

 Najczęściej spożywane marki wód mineralnych
  • Nałęczowianka - gaz.: 20,2, niegaz.: 17,2
  • Żywiec Zdrój - gaz.: 19,1, niegaz.: 23,1
  • Muszynianka - gaz.: 13,4, niegaz.: 15,9
  • Mazowszanka - gaz.: 6,3, niegaz.: 4,4
  • Bonaqua - gaz.: 5,8, niegaz.: 5,1
  • Arctic - gaz.: 5,4, niegaz.: 7
  • Ustronianka - gaz.: 5,2, niegaz.: 3,6
  • Aqua Minerale - gaz.: 4,7, niegaz.: 4,2
  • Kryniczanka - gaz.: 4,5, niegaz.: 3,8
  • Jurajska - gaz.: 4,2, niegaz.: 2,3
  • MultuVita - gaz.: 4,1, niegaz.: 3,8
  • Grodziska - gaz.: 3,5, niegaz.: 2,2
(IBOiR Pentor, marzec 2004

Brak komentarzy: