poniedziałek, 5 lipca 2010

Rynek słodyczy: Liczy się marka

Według badań przeprowadzonych przez SMG/KRC największym powodzeniem wśród słodkości cieszy się czekolada - jej spożywanie raz w miesiącu lub rzadziej deklaruje 84,7 proc. Polaków, w tym 34,5 proc. raz w tygodniu lub częściej.

Rośnie sprzedaż

Największy udział na rynku czekolad mają czekolady nadziewane - około 30 proc., bakaliowa i orzechowa (po 25 proc.). Mniejszą popularnością cieszy się czekolada gorzka (15 proc.) i biała (5 proc.).

Czekolada jest znaczącym punktem eksportu naszych słodyczy. Od wielu lat więcej eksportujemy niż importujemy w segmencie czekolady i innych przetworów spożywczych, które zawierają kakao. Wraz ze wzrostem eksportu, który w 2000 roku wyniósł 605 941 tys. zł, a w 2002 roku 636 790 tys. zł, zwiększa się jednak znacznie import (analogicznie z 195 408 tys. zł do 290 692 tys.), dlatego notujemy spadek dodatniego salda.

Polska czekolada i przetwory spożywcze najlepiej sprzedają się w Wielkiej Brytanii, Rosji, Czechach i Niemczech, natomiast Polska importuje głównie produkty z Niemiec, Słowacji oraz Niderlandów.

Według szacunków AC Nielsen roczna wielkość sprzedaży słodyczy od sierpnia 2002 do lipca 2003 roku wyniosła 178,6 tys. ton i była większa o 4,4 tys. w porównaniu z wcześniejszym, analogicznym okresem. Wzrostowi uległa również wartość sprzedaży z 3,878 mld złotych do 4,097 mld złotych.

- Polacy przy wyborze produktów czekoladowych kierują się przede wszystkim ceną, ale zaczynają zwracać uwagę na markę. Ważna też staje się jakość opakowania, która pomaga w dokonaniu wyboru, jeśli przyciąga wzrok - mówi Tomasz Walczak, kierownik działu marketingu w firmie Terravita.

- Polscy konsumenci mają zdecydowanie ugruntowane gusta co do smaku czekolad - dodaje Anna Naczke z Fazera. - Bezapelacyjnie na rynku liderem jest czekolada mleczna, następnie czekolada mleczna z orzechami, mleczna z bakaliami oraz nadziewana truskawkowa. Odnośnie preferencji konsumentów co do gramatury, wyraźnie największą popularnością cieszą się czekolady 100-gramowe, które stanowią około 80 procent sprzedaży. Ponadto konsumenci najchętniej wybierają czekolady twarde - około 70 procent.

Kto rządzi na rynku

Na rynku czekolady zdecydowanie dominują trzy firmy: Cadbury Wedel, Kraft Foods Polska oraz Nestlé Polska. Kontrolują one około 75 proc. rynku

Cadbury Wedel powstał w styczniu 1999 roku w wyniku połączenia światowego koncernu Cadbury Schweppes i warszawskiego Wedla. Firma przejęła tradycję wytwarzania czekolady, jaką szczycą się zakłady im. E. Wedla. Do najlepiej sprzedających się marek czekolad należą: Mleczna, Gorzka, Deserowa, Deserowa z bakaliami, Jedyna. Dostępny jest również bogaty wybór czekolad nadziewanych (Mleczna - Truskawkowa, Toffi, Kokosowa, Orzechowa, Pomarańczowa, Porzeczkowa, Cappuccino, Dla dzieci) oraz czekolady z dodatkami (Mleczna z Orzechami, z Bakaliami, Luksusowa z Orzechami Laskowymi).

Kraft Foods Polska jest częścią Kraft Foods - wiodącego na świecie producenta żywności. W Polsce firma jest obecna od 1992 roku. W 1993 przejęła Zakłady Przemysłu Cukierniczego "Olza" w Cieszynie (producent Prince Polo), a w 2002 firmę Stollwerck w Polsce, umacniając swoją pozycję na rynku wyrobów czekoladowych. Kraft Foods na rynku słodyczy jest właścicielem takich marek jak: Milka, Prince Polo, 3Bit, Alpen Gold. Pod marką Alpen Gold są sprzedawane czekolady Nussbeisser, Maxi, Mleczna Kraina i Bąbolada. Marka Milka to wybór kilkunastu rodzajów czekolady.

Nestle Polska działa na polskim rynku od 1993 roku. Główną marką firmy w segmencie słodyczy jest przejęta w 1994 r. Goplana. Na rynku polskim dostępne są czekolady Goplany: Alpejska, Oryginalna Mleczna, Klasyczna Gorzka, Bakaliowa, Orzechowa Mleczna oraz Biała i Biało-Czarna, a także liczne czekolady nadziewane, czekolady Nie Lada oraz Nestle.

Inne liczące się na rynku czekolady firmy to:

- Zakłady Przemysłu Cukierniczego Wawel, które są jedną z najstarszych fabryk cukierniczych w Polsce. W asortymencie czekolad firmy największą popularnością cieszą się czekolady pełne i nadziewane: Milk, Cream, Dark, Hazelnut, Jagiellońska (mleczna, śmietankowa), Krakowska Gorzka i Złoty Kasztanek. Wawel specjalizuje się w produkcji czekolad serii Light (trzy warianty)

- Zakłady Wyrobów Cukierniczych Milano, które oferują czekolady Baron pełnomleczne (mleczna, z orzechami laskowymi, z bakaliami, z wiórkami kokosowymi, z orzechami arachidowymi, biała, biało-czarna, gorzka), nadziewane, a także napowietrzone i pełne

- Terravita - producent czekolad pełnomlecznych, deserowych i nadziewanych.

Wśród czekolad z segmentu premium silną pozycję zajmują produkty firmy Lindt.


0,96 kg - tyle czekolady zjada rocznie statystyczny Polak

Marki czekolad polecane przez handlowców (w proc.)

Wedel - 61
Milka - 17
Goplana - 8
Alpen Gold - 5
Wawel -3

(Źródło: AC Nielsen, październik 2003)

Spożycie czekolady w Polsce w latach 1998-2002 (w kg)

1998 - 0,72
1999 - 0,72
2000 - 0,72
2001 - 0,84
2002 - 0,96

(Źródło: GUS)

Brak komentarzy: