wtorek, 13 lipca 2010

Ekologiczne paliwo z Trzebini

Rafineria Trzebinia zbudowała pierwszą w Europie Środkowej instalację do produkcji biodiesla. Wytwarzanie ekologicznego paliwa nie tylko da nowe miejsca pracy w zakładzie i w rolnictwie, ale także wydatnie przyczyni się do ochrony środowiska.

Rafinieria Trzebinia zamierza produkować 100 tysięcy ton biopaliwa z rzepaku rocznie. Póki co produkcja będzie przeznaczana na eksport do Niemiec, bo ten rynek rozwija się obecnie najbardziej dynamicznie w Europie. Podczas konforencji prasowej w Trzebini, prezes rafinerii Grzegorz Ślak zapewniał, że na inwestycji skorzystają przede wszystkim polscy rolnicy. - Olej rzepakowy będzie w całości kupowany w Polsce. Udało nam się zakontraktować 60 tysięcy ton, a mamy zamiar zwiększyć to do 100 tysięcy - powiedział. Stanowi to ok. jednej czwartej produkcji rzepaku w Polsce. Dzięki nowej inwestycji rafineria zatrudni 100 osób.

Wydajność trzebińskiej instalacji wynosi 100 tys. estrów metylowych oleju rzepakowego oraz 11 tys. ton gliceryny farmaceutycznej w skali roku z możliwością dalszej rozbudowy. Do produkcji oprócz oleju rzepakowego wykorzystywać się będzie również zużyte oleje roślinne oraz kwasy tłuszczowe.

Budowa instalacji trwała 2 lata, kosztowała 120 mln zł. Instalacja powinna się zwrócić w rekordowym okresie 2,5 roku. - To bardzo szybki zwrot, ale trafiliśmy na dobrą koniunkturę na biodiesla na rynku europejskim oraz korzystne zbiory rzepaku w kraju - przyznał Grzegorz Ślak. Instalacja ma przynosić rocznie 600 mln złotych przychodów oraz około 30 mln zł zysku netto.

Według zamierzeń rafinerii nowa instalacja będzie pierwszym krokiem do tworzenia w Trzebini spółki biopaliwowej konkurującej na rynkach europejskich. By zrealizować ten plan, firma zamierzała przejąć za 8 mln euro drugą taką instalację w Schwarzheide w Niemczech. Po podbiciu ceny przez niemieckiego oferenta do 12 mln euro uznano w Trzebini, że cena stała się nieopłacalna i stwierdzono, że lepiej zbudować ją tam samodzielnie.

- Idea jest jak najbardziej poważna, choć nie została jeszcze oszacowana. Inwestycję planujemy zlokalizować w landach wschodnich, ponieważ dysponują one dobrymi zachętami - powiedział prezes.

Co to jest biodiesel?

Biodiesel w zastosowaniach paliwowych, to:
  • paliwo do silników wysokoprężnych (Diesla) stanowiące w 100 proc. metylowe lub etylowe estry kwasów tłuszczowych, określane też często mianem B100,
  • paliwo do silników wysokoprężnych (Diesla) zawierające biologiczny komponent w postaci metylowych (lub etylowych) estrów kwasów tłuszczowych. W tym znaczeniu, najczęściej stosowane odmiany paliwa biodiesel to:
  • ·tzw. B20 - 20 proc. biodiesla (estrów) i 80 proc. oleju napędowego
  • ·tzw. B80 - 80 proc. biodiesla i 20 proc. oleju napędowego
  • ·mieszanki estrów i oleju napędowego w innych proporcjach
W literaturze fachowej oraz w marketingu biopaliw zwykło się używać określenia biodiesel "w pierwszym znaczeniu nazywając tak 100-procentowe metylowe (lub etylowe) estry kwasów tłuszczowych.

Pod względem chemicznym biodiesel to ester metylowy kwasów tłuszczowych. Powstaje on w wyniku prostej reakcji chemicznej: olej roślinny/tłuszcz + alkohol metylowy (w obecności katalizatora) = ester metylowy (RME) + gliceryna.

(za: www.biodiesel.pl)

Dlaczego lepszy o zwykłego paliwa?

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Idaho w 1995 roku pokazały, że biodiesel ulega biodegradacji około dwa razy szybciej niż olej napędowy ropopochodny. Estry metylowe oleju rzepakowego osiągały 95-proc. stopień degradacji już po 23 dniach, podczas gdy w tym samym czasie dotyczyło to tylko 40 proc. oleju napędowego.

Wykazano, że biodiesel jako dodatek do oleju napędowego poprawia biodegradowalność oleju napędowego. Potwierdziły to także badania przeprowadzone przez CytoCulture International, Inc.

Dobra biodegradowalność paliw zawierających biodiesel wynika z prostej budowy cząsteczki estru metylowego (prosty łańcuch węglowy z dwoma atomami tlenu na jednym końcu tzw. mono-alkyl ester). Tradycyjne paliwa ropopochodne zawierają mniej tlenu oraz stanowią bardzo skomplikowane mieszaniny węglowodorów z wielokrotnymi wiązaniami podwójnymi, a także łańcuchami cyklicznymi. Taka skomplikowana struktura cząsteczkowa oraz dość dobra rozpuszczalność takich węglowodorów w wodzie decyduje o niskiej biodegradowalności oraz dużej toksyczności oleju napędowego pochodzenia mineralnego.

Brak komentarzy: